سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورق روغنی

ورق روغنی

ورق سرد که به آن ورق روغنی نیز می گویند نوعی دیگر از ورق فولادی است که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. علت نامگذاری ورق های سرد به اسم ورق روغنی، اصطلاحی عامیانه و بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق می باشد.

شکل ظاهری


در این فرآیند ساخت ورق روغنی ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می گردند. در این فرآیند به دلیل استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می باشد. از این جهت از ورق های روغنی بیشتر در کاربردهایی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهداستفاده می شود. ورق سرد بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به چند دسته کلی تقسیم می شود.


ورق های معمولی (مانند ST12)، ورق های نیمه کشش (مانند ST13) و ورق های فوق کشش (مانند ST14) نمونه هایی از انواع ورق روغنی می باشند. استاندارد ضخامت ورق روغنی بین 3 دهم میلی متر الی 3 میلی متر می باشد و از نظر عرض نیز دارای دو عرض استاندارد 100 سانتی متر و 125 سانتی متر هستند. در ایران شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس و شرکت فولاد غرب عمده تولید کنندگان ورق سرد (ورق روغنی) هستند و از میان ورق های وارداتی ورق روغنی روس و قزاق در بازار ایران پر کاربرد و پر مصرف هستند.

قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی باتوجه به کاربرد آن مشخص است. کاربرد ورق روغنی ورق نورد سرد (ورق روغنی ) پایه تولید ورق گالوانیزه (ورق سفید) هستند. از آنجایی که ورق گالوانیزه رنگی خود نیز از ورق گالوانیزه ساخته می شود پس در نتیجه پایه و اساس ورق رنگی، ورق روغنی(ورق سرد ) می باشد.

وزن ورق روغنی


ورق های روغنی یا همان نورد سرد دارای وزن استاندارد ویژه هستند که با آهن معمولی تقریبا یکسان می باشد.