سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورق اسید شویی


ورق اسید شویی

ورق اسید شویی اسیدشویی به فرآیندی گفته می شود که طی آن چربی های روی ورق سیاه که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است .با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود. در این فرایند ذغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته شده و ورق سیاه از نظر ظاهری براق تر شده و به ورق روغنی از نظر ظاهری کمی نزدیک می شود.

کاربردهای ورق اسیدشویی


از ورق اسیدشویی کیفیت GRB و X42وx46و x52 psl 2 برای لوله های نفت و گاز استفاده می شوند.


همچنین برای کشتی سازی ورق‌های با کیفیت GR.A و NVA استفاده می کنند. برخی از این ورق ها برای ساخت رینگ و شاسی اتومبیل بکار می‌رود که دارای خاصیت ضد سایش و سخت هستند که از کیفیت SAPH 370-SAPH 310 تاSAPH440 را شامل می شوند همچنین کیفیت QSTE380نیز ضد سایش و سخت می‌باشد.


به صورت کلی کاربرد آن شامل


       مصارف ساختمانی: تولید لوله و پروفیل و غیره

       اتومبیل سازی: قسمتهای ساختمانی و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (رینگ و شاسی)

       صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب، نفت و گاز

       تولید مخازن گاز ،مایع و مخازن تحت فشار

       فرم دهی مجدد جهت محصولات گالوانیزه

       فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز


ابعاد ورق اسید شویی


ورق های اسیدشویی از ضخامت 1?5 میلی متر تا 6 میلی متر تولید می شود. ورق اسیدشویی معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند. رول ها معمولاً در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر تولید می شود.


   :ورق های اسیدشویی فابریک نیز دارای ابعاد زیر هستند:

   ورق اسیدشویی شده 1000*2000 میلی متر

   ورق اسیدشویی شده 1250*2500 میلی متر



علت اسیدشویی ورق سیاه چیست؟


   ورق گرم را به 2 دلیل اسید شویی می کنند:

   بهبود کیفیت سطح ورق که بدلیل جدا شدن و تمیز شدن لایه های اکسیدی از روی سطح ورق سیاه است. در واقع در عمل اسید شویی ورق از سطح مرغوب تر و شکل ظاهری بهتری بهره مند خواهد شد. این هدف اصلی برای آن دسته از ورق هایی است که پس از اسیدشویی مستقیم وارد بازار مصرف می شوند.

   هنگامی که قرار است روی ورق سیاه فرایند نورد سرد صورت بپذیرد . معمولاً پوسته های اکسیدی روی سطح ورق سخت و ضد سایش می باشند. به همین دلیل اگر ورق ها بدون اسیدشویی و اکسید زدایی نورد سرد شوند، موجب خراب شدن سطح صیقلی غلتک های نورد سرد شده آنها از تلرانس خارج شوند و روی هم رفته فرآیند نورد سرد را با دشواری روبرو می سازد. اگر اتصال و یا چسبندگی پوسته های اکسیدی به سطح ورق سست و ضعیف باشد باعث دشواری دو چندان خواهد شد،. بنابراین لازم است که سطح ورق، پیش از فرایند نورد سرد، حتماً تمیز و تهی از اکسید باشد.

قیمت ورق اسیدشویی را میتوانید در سایت فولاد ولیعصر مشاهده نمایید. چرا برای اسیدشویی از اسید کلریدریک استفاده می شود؟ (مقایسه اسید کلریدیک با اسید سولفوریک در اسیدشویی)


در گذشته از اسیدسولفوریک به عنوان ماده اصلی برای اسیدشویی استفاده می شد. ولی امروزه بیشتر تولید کنندگان فولاد برای فرایند اسیدشویی از اسید کلریدریک استفاده می کنند. علت استفاده از اسید کلریدیک مزایای مختلفی است که نسبت به اسید سولفوریک از خود نشان داده است. مهمترین و اولین دلیل جنبه اقتصادی کار است. زیرا قیمت اسید کلریدریک بسیار کمتر از اسید سولفوریک می باشد.


   حال به صورت کلی مزایای استفاده از اسید کلریدیک عبات است از:

   بازده در شرایط غلظت و دمای یکسان، نرخ اسیدشویی با اسید کلریدریک 2?5 تا 3?5 برابر بیشتر از نرخ اسیدشویی با اسیدسولفوریک است.

   اسید کلریدریک اکسید بیشتری را در خود حل می کند، در نتیجه سطح را تمیزتر می کند.

   استفاده از اسید کلریدریک سبب می شود که در تانک های اسیدشویی از اسید کمتری استفاده شود.

   حمله و کارایی اسید کلریدریک به خود فولاد بعنوان فلز پایه، کمتر خواهد بود در نتیجه از هدر رفتن فلز جلوگیری می شود.

   دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای بهینه کاری برای اسید کلریدریک 70 تا 80 درجه سانتیگراد است، حال آنکه این دما برای اسید سولفوریک 100 تا 105 درجه سانتیگراد می باشد.


بزرگترین عیب اسیدکلریدریک نسبت به اسید سولفوریک، خاصیت فرار بودن بیشتر آن است. بنابراین تانک های اسیدشویی در بردارنده اسید کلریدریک، می بایست ایزوله باشند تا از گریز اسید جلوگیری شود. عملیات اسیدشویی پیوسته، معمولا بوسیله 3 تا 5 تانک با غلظت های متفاوت انجام می پذیرد. طول تانک ها نزدیک به 2 تا 2?5 متر است و پشت سر هم قرار می گیرند.